Memiliki zuriat adalah impian setiap pasangan yang telah berumahtangga. Zuriat adalah penyambung kepada keturunan dan nasab seseorang pada masa hadapan. Adakah anda tahu apakah persediaan (khususnya bagi wanita) sebelum anda bersedia untuk hamil?

Berikut adalah 10 perkara persediaan yang boleh membantu seorang wanita dalam persiapan sebelum mengandung, suami pun perlu ambil tahu juga tau:

  1. Pemakanan Sihat:
    • Mulakan dengan pemakanan seimbang dan sihat. Ambil makanan yang kaya dengan asid folik, zat besi, kalsium, vitamin D dan nutrien penting lain untuk membantu perkembangan bayi. Makanan yang berkhasiat akan membantu membina kesihatan tubuh dan pertumbuhan bayi.
  2. Suplemen Prenatal:
    • Ambil suplemen prenatal yang mengandungi asid folik dan nutrien penting lain sebelum dan semasa mengandung untuk memastikan pertumbuhan yang sihat.
  3. Pemeriksaan Kesihatan:
    • JIka perlu, lakukan pemeriksaan kesihatan menyeluruh sebelum mengandung. Pastikan tahap kesihatan diri terkawal khususnya berkaitan status tiroid dan gula dalam darah, serta dapatkan nasihat daripada pakar kesihatan.
  4. Bersenam:
    • Amalkan senaman secara berkala untuk mengekalkan kesihatan fizikal dan mental. Senaman yang sesuai boleh membantu mengurangkan risiko komplikasi semasa mengandung.
  5. Pendidikan Kehamilan:
    • Ikuti kelas kehamilan atau cari rujukan berkaitan kehamilan untuk mendapatkan pengetahuan mengenai perubahan badan dan cara untuk menjaga kesihatan sebelum, semasa dan selepas mengandung.
  6. Berhenti Merokok dan Minum Alkohol:
    • Berhenti merokok dan berhenti meminum alkohol. Kedua-duanya boleh memberi kesan negatif terhadap kesihatan bayi termasuk diri sendiri (walaupun tidak mengandung). Abaikan tips ini jika anda tidak merokok atau tidak meminum alkohol, syabas!
  7. Urus Berat Badan:
    • Mengekalkan berat badan yang sihat sebelum hamil boleh membantu mengurangkan risiko komplikasi semasa kehamilan kelak.
  8. Sokongan Emosi:
    • Dapatkan sokongan emosi daripada pasangan, keluarga, atau rakan-rakan. Kehamilan boleh menjadi pengalaman emosional, dan sokongan daripada mereka di sekeliling adalah kunci kepada ketenangan sepanjang tempoh kehamilan.
  9. Kenalpasti Doktor:
    • Kenalpasti hospital dan doktor yang sesuai untuk anda sepanjang tempoh kehamilan dan semasa melahirkan kelak. Fahami prosedur hospital, dan buat temujanji untuk pemeriksaan berkala sepanjang kehamilan.
  10. Persiapan Kewangan:
    • Rancang kewangan untuk menampung perbelanjaan kesihatan, persalinan, dan keperluan bayi. Pertimbangkan juga perancangan kewangan jangka panjang selepas kelahiran bayi.

Apa pun, dapatkan khidmat nasihat daripada doktor bertauliah atau pakar kesihatan untuk mendapatkan nasihat yang lebih khusus dan sesuai dengan keadaan kesihatan anda sendiri. Setiap kehamilan adalah unik, dan keperluan individu juga berbeza.


0 Comments

Leave a Reply

Avatar placeholder

Your email address will not be published. Required fields are marked *